Як допомогти дитині адаптуватися до дитсадка в іншій країні
Часи змінилися — ми живемо в умовах
війни. Отже, вимушені опустити планку і прийняти, що ідеально, “як у книжках
пишуть”, адаптувати дитину до дитсадка не вийде. Наприклад, за кордоном не
завжди можливо провести з малечею перші два тижні в новому середовищі, як
зазвичай рекомендують.
Адаптування до дитсадка за кордоном,
безумовно, легким не буде. Дитина значно частіше плакатиме, звикання
потребуватиме значно більше часу. Це нормально. Не звинувачуйте себе!
Батьки не можуть бути ідеальними, проте роблять все, що в їхніх силах. І як би ми не старалися для своїх дітей, їм все одно буде про що розповісти своєму психотерапевту :) Треба розуміти, що зараз якраз така історія. Мусимо діяти якомога більш врівноважено та не вимагати від себе максимуму, який був би доречний у мирні часи.
❗Серед головних речей, які наразі потрібно запам’ятати матусі:
1. Якщо після переїзду є можливість
побути певний час із дитиною, наситити її любов’ю, зробіть це. Але найчастіше
жінка опиняється в чужій країні лише удвох із дитиною, і їй треба терміново
влаштовуватися на роботу. Тому ви просто маєте віддати малечу в садочок — це
буде прагматичним та правильним рішенням, за яке себе не треба картати.
2. Іноді дитина зовсім не розуміє мови,
на якій до неї звертаються в новій країні. Буде чудово, якщо мати зможе надати
малечі бодай найменший словниковий запас. Зауважте, що дитина може протестувати
проти такої матусиної науки. У допомогу — онлайн-курси, мультики, комікси тощо.
3. Дитина з усім впорається. Адаптація
до дитсадка — це не та ситуація, яка може дійсно серйозно травмувати психіку
дитини. Вона чудово розуміє, що ви передаєте її в руки не чужій, надійній
людині. Але дуже важливо заздалегідь познайомити малечу з вихователькою. Якщо
вас не пускають у групу, запропонуйте спільну невеличку прогулянку. Або хоча б
покажіть фото або відео з новим важливим для дитини дорослим.
4. Майже в кожній країні є садочки, що
пропонують різні підходи до дошкільного виховання дитини. Треба враховувати, що
під час періоду адаптації для дитини буде найлегше там, де її не напихатимуть
знаннями, активно навчаючи буквам, цифрам тощо. Принаймні тимчасово комфортніше
там, де просто граються. Тому якщо навіть за віком дитина має готуватися до
школи, цю підготовку краще відкласти на рік.
5. У вас виникають запитання до методів
виховання в дитсадку? Не мовчіть! Нагадуйте, що ви із країни, де йде війна, що
дитина у стресі. Не соромтеся про це говорити! І все ж таки за можливості
наполягайте на опції м’якої адаптації.
І, наостанок, дивіться глобально! У
психологічному стані дитини можуть бути періоди певного погіршення. Але якщо
протягом двох тижнів є хоча б мінімальний прогрес, це означає, що ви все робите
правильно.
Матеріал опрацювали та подали працівники НМЦПССР
Джерело: психолог та сімейний
консультант Марія Сичинська
Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни
- ГОВОРІТЬ ІЗ ДИТИНОЮ, ЗАЛИШАЙТЕСЯ СПОКІЙНИМ ПІД ЧАС РОЗМОВИПсихологиня Катерина Гольцберг на своїй сторінці в мережі Facebook радить обов’язково поговорити з дитиною про ситуацію, що відбувається. Говорити з дитиною варто дорослому, який найбільше зберігає спокій. Перед тим, як говорити з дитиною, дорослому самому слід заспокоїтися, щоб не завдати шкоди дитині. Як дорослим заспокоїти себе – читайте далі в підрозділі про дії під час панічної атаки.Якщо спілкуєтеся з підлітком – також дуже важливо навчати його, де шукати перевірену інформацію, та ділитися джерелами для її пошуку. Адже, як пояснює психологиня, під впливом стресу підліткам, які зазвичай гарно знаходять інформацію в Інтернеті, зараз складно відшукати перевірену інформацію про все, що відбувається та зрозуміти ситуацію, оскільки емоції відключили неокортекс (ту частину мозку, яка “відповідає” за логіку).2. ДЕМОНСТРУЙТЕ НАДІЙНІСТЬДорослому потрібно продемонструвати надійність: варто сказати дитині, що ви зробите все, щоб захистити себе і її від небезпеки, й що наша армія на варті та дасть відсіч. Для дитини до підліткового віку свої слова про захист і безпеку можна підкріпити обіймами. Підлітки ж, навпаки, можуть сприймати обійми, як слабкість.3. ОБГОВОРЮЙТЕ З ДИТИНОЮ ПРАВИЛА “ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ”Слід пояснити дитині, що зараз дуже важливо слухатися старших – вчителя, батька, маму, не сперечатися з дорослими та слідувати за тим, хто відповідальний за безпеку.Також домовтеся та навчіть дитину, де вона може зустрітися з вами або іншими родичами, де переховуватися, якщо буде втрачено мобільний зв’язок.4. ГРАЙТЕ ІГРИ, ВИКОНУЙТЕ З ДИТИНОЮ ЗАСПОКІЙЛИВІ ВПРАВИДитяча психологиня Світлана Ройз звертає увагу, що під час стресу ігри дітей можуть бути трохи “регресивними”, тобто старші діти можуть знову грати в ігри для малечі. Можна ліпити з пластиліну, окреслити навколо себе коло безпеки з нитки, рвати на дрібні шматки папір, «Видихнути хмаринку» (уявити, що вдихнули хмаринку і видихнути її зі звуком, можна з грозою і блискавкою, тупотіти при цьому ногами) тощо. Також можна грати настільні ігри, малювати, грати у слова, ігри в телефоні, в яких залучене просторове сприйняття (наприклад, Тетрис).Докладний перелік ігор в укритті, які рекомендує психологиня, можна прочитати тут.5. ВИКОНУЙТЕ ВПРАВИ ПРИ ПАНІЧНІЙ АТАЦІМіжнародний фонд ЮНІСЕФ на своїй Фейсбук-сторінці опублікував поради Світлани Ройз, як діяти при панічній атаці.
- покласти руку на живіт, приблизно на 3 пальці нижче сонячного сплетіння та постукати по цьому місцю
- потерти кінчик носу
- надавити не сильно на очні яблука з двох боків
- якщо є, де лягти, – лягти на спину і зробити рухи ногами, як на велосипеді
- сконцентруватися на диханні – одну руку скласти, як човник і накрити нею губи, іншу руку – покласти на живіт. Видих – рука йде вниз до грудей, вдих – рука підіймається до рота
- змащувати губи, полоскати рот водою
- витягувати якомога далі язика – ніби намагаючись торкнутися грудної клітини
- подивитися вправо, не повертаючи голови, – якомога далі на 15-20 секунд, потім перевести погляд прямо, потім подивіться вліво – якомога далі, потім знову прямо
- розтерти тіло
- розтерти точку між підмізинним (четвертим) пальцем та мізинцем – там знаходиться точка паніки
- покласти руки на ребра, відчути, як вони при диханні розширюються, підіймаються
- розтерти руки, прикласти до нирок.
- Обіймайте дитину, жартуйте з нею.
- Поїть дитину теплими напоями, годуйте її чимось смачненьким.
- Виконуйте разом із дитиною рутинні справи.
- Вмикайте мультики, серіали, розповідайте казки, історії, читайте дітям вголос.
Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною (поради від Світлани Ройз)
Декілька порад батькам від психологів у цей непростий час:
https://www.facebook.com/306443862737514/posts/4749266001788589/
Повітряна тривога та дитяча тривожність. Як краще зрозуміти дитину.
https://drive.google.com/file/d/18kT44lI6btzO8YtxdTqWI65XoB0jhlIK/view
Техніки заспокоєння дітей від Олени Дацун
Дитина реагує на емоційний стан мами, за принципом акумулятора. Спокійна мама впродовж дня – дитина спить спокійно вночі.
- Ваша будь-яка реакція нормальна в цих ненормальних умовах.
- Дихайте! За будь якою методикою.
5 порад для батьків
Як підтримати дітей у цей непростий час війни
1. Бути поруч. Пам’ятайте, ми є головним джерелом підтримки для наших дітей. Тому відчуття нашої люблячої присутності – це найголовніший «термостат безпеки» для їхньої душі. Бути поруч – це про дотик і обійми, про співдіяльність і про казку разом – де б ми не були – у ліжку чи в бомбосховищі… Це про добрий погляд, це про уважність і любов… І теж про чутливість до того, коли дитина цього потребує, а коли вона хоче побутинаодинці.
2. Бути прикладом. Більшість способів давати собі раду з викликами передаються дітям через те, що вони дивляться і наслідують, як пораємося ми. Тож нам важливо бути свідомими в цьому. І ділитися, говорити з ними про те, що нам допомагає… І звісно це не означає, що ми маємо бути «ідеальним» прикладом – бо стійкість, це не про те, щоби ніколи не падати, а про те, щоби вставати знову і знову…
3. Спілкуватися. Це так важливо для дітей, щоб ми допомагали їм розуміти, що відбувається і як нам вистояти у цій війні – на макро-рівні як народу, і на мікро-рівні як сім’ї. Це означає говорити з дітьми з повагою до їх внутрішньої мудрості, бажання і потреби розуміти. Це означає теж слухати, що говорять вони, і слухати те, про що вони мовчать… І відповідати – як можемо – бо не завжди ми знаємо відповіді і у цьому теж важливо бути чесними. Це не означає теж втішати дітей «псевдооптимістичними» сценаріями, бо ми свідомі, що дорога до Перемоги може бути довгою і на ній може бути багато болю і втрат. Але це означає передати їм віру, що з Правдою ми обов’язково і неминуче переможемо і наша країна буде вільною і щасливою!
4. Задіювати. Ми не знаємо, наскільки довгими будуть ці випробування війни – але час життя безцінний – і ми маємо жити, що б не було - ми маємо Жити. І звісно, ми не можемо не слідкувати за новинами, але ми не потребуємо бути безперервно в новинах – треба зосередитися на корисній дії. Для дітей, звісно, ці дії дуже різні і залежать від того, де ви зараз: вдома, у бомбосховищі і т.д. – це і вчитися, і малювати, читати/слухати казки, гратися (у різні способи, і не лише в телефоні – є стільки стосункових ігор), допомагати по дому, молитися, робити добрі справи, займатися спортом і т.д. Корисна діяльність приносить добрий плід, вона зосереджує увагу і допомагає інтегрувати енергію стресу. І вона важлива не лише дітям, але й нам дорослим…
5. Відновлюватися. Це випробування може бути тривале, а відтак брати чимало нашої енергії – а тому ми потребуватимемо часу на регулярне відновлення сил. І ми, і діти. А тому так важливо мати в режимі дня ті активності, які поповнюють сили – як заряджання телефону – коли стрес є більшим, заряджати треба частіше і мати додатковий «павербанк». Тож подбаймо, щоби у режимі дня дітей обов’язково були і сон, і добра їжа, і час на гру, на домашніх улюбленців, на рухову активність, і обов’язково щоденний дотик до чогось, що є Світлом (казки, історії, краса, сповнені світла люди і т.д.), і що нагадує їм у ці темні часи – що є Світло - правди, любові, мужності - і це Світло неминуче переможе, бо воно непереможне…
P.S. Дослідження кажуть, що діти, стикаючись з випробуваннями не
обов’язково мають мати психологічні проблеми, а навпаки можуть
демонструвати «посттравматичне зростання» - і це великою мірою
залежатиме від підтримки дорослих. Вони можуть зростати у резилієнтності
(психологічній стійкості), мудрості, вдячності, здатності будувати глибокі
стосунки, знати, що у житті найголовніше… Тож нехай вони виростуть саме
такими – наші діти!
Інструкція для батьків та дітей з ментальними порушеннями, як поводитись під час війни "Для маленьких ГЕРОЇВ та їх батьків"
https://www.facebook.com/
ЯК БАТЬКАМ ТРИМАТИ СВОЮ ТРИВОГУ ПІД КОНТРОЛЕМ
(Поради від психолога Діани Житня-Кебас)
Говоріть з дітьми!
Допомагайте прояснити ситуацію. Розповідайте, що ви плануєте робити. Ви повинні переконати дітей, що Ви справляєтеся із ситуацією. У ситуації невизначеності ви можете метушитися, турбуватися, емоціонувати, розгубитися. Але найважливіше – зосередитись і переконати себе в тому, що ви зі всім справляєтесь і будете справлятися. Це ваше найголовніше завдання як мами і тата.
Що ви можете робити, щоб контролювати ваш рівень тривоги:
Зверніть увагу на свої ресурси та можливості, зафіксуйте їх: є їжа, вода, світло, діти поряд, люди ходять, документи при собі, усе необхідне під рукою, є підтримка близьких, є план дій на екстрений випадок.
Постарайтеся відтягувати себе від новин хоч на якийсь час або визначте певний час для їх відстеження: інформація може нагнітати тривогу. Особливо фейкова інформація.
Кожну одну-дві години проводьте бесіду з рідними, транслюючи, що з вами все добре, ви справляєтеся, можете говорити про побутові речі, обговорювати щось ще, крім новин, щось просте – погоду, науку, тварин, мистецтво тощо.
Робіть прості справи: готуйте їжу, прибирайте, сідайте пити чай, робіть зарядку, грайте у прості ігри, разом вигулюйте собаку, слухайте музику. Займіться справами по роботі, складіть план із завдань на сьогодні.
Обіймайтеся.
Вашим дітям потрібна опора. І цю опору маєте дати їм ви.
Джерело: https://osvitanova.com.ua/posts/5319-holovnyi-mesedzh-batkiv-ditiam-vy-
spravlyayetes
Як підтримати підлітка у кризовій ситуації
Підлітки вже достатньо дорослі, щоб розуміти все, що відбувається, але не мають досвіду, аби впоратися зі своїми емоціями та почуттями. В умовах війни вони особливо вразливі.
Збережіть для себе поради від психологів про те, як сьогодні підтримати свою дитину:















Джерело: https://www.facebook.com/UNICEFUkraine/posts/5100605950003895
Немає коментарів:
Дописати коментар