пʼятницю, 25 березня 2022 р.

ЩО РОБИТИ У СИТУАЦІЇ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ?

Ще кілька тижнів тому у кожного з нас були плани, очікування та домовленості, на які зараз неможливо розраховувати. Сьогодні багато з нас не знають, що і як буде далі і не мають ніякої опори для прийняття рішень та планування свого життя та своїх дій навіть на короткий термін. Живуть у невизначеності. 
Що ми можемо зробити сьогодні для себе, у період тотальної невизначеності?

Аналіз поточного (цього) стану може дати розуміння того, як діяти далі і визначити ТОЧКУ СТАРТУ в нових умовах.
Сьогодні для стабілізації внутрішнього психологічного стану дуже корисно чітко дати собі відповідь на запитання: - хто ви, - де ви знаходитесь, - які ресурси у вас є - які реальні загрози у вас є - які зобов'язання у мене є - які можливості дає вам ваше сьогоднішнє становище.
І на підставі відповідей та аналізу ситуації можна побудувати короткострокові цілі, створити план дій і цим стабілізувати свій психологічний стан.
ПИТАННЯ:
1. ХТО Я?
- Біженець
- Тимчасово виїхав і вимагає тимчасового захисту
- внутрішній переселенець
- Людина, яка починає нове життя в іншій країні
- Хто залишився вдома
- Військовий чи волонтер
2. ДЕ Я ЗНАХОДЖУСЯ?
- За кордоном - У Німеччині (Молдова, Болгарія, Іспанія, ….).)
- Усередині країни - У Львові (у селі на Західній Україні, невеликому містечку на Прикарпатті….)
- Вдома, у своєму місті та у своїй країні
– Там, де моя частина (батальйон, загін тероборони)
3. ЯКІ РЕСУРСИ У МЕНЕ Є
- фінансові, грошові (готівка, на картках, від родичів, від знайомих, від волонтерів або країни, що дала притулок, від держави)
- матеріальні (одяг, взуття, предмети першої необхідності та гігієни…).
- комунікаційні (гаджети, комп'ютери для роботи)
- житлові
- людські (На чию допомогу я реально можу розраховувати, на кого покластися)
- особисті (що я реально вмію робити, що може знадобитися іншим)
4. ЯКІ РЕАЛЬНІ ЗАГРОЗИ У МЕНЕ Є зараз
- для життя та здоров'я
- для психічного стану
- при перебування в тому місці, де я перебуваю
- юридичні
5. ЯКІ ОБОВ'ЯЗКИ У МЕНЕ Є
- турбота про дітей
- турбота про рідних, близьких, знайомих
- турбота про тварин
- зобов'язання перед роботодавцем
- зобов'язання перед приймаючою стороною
- зобов'язання моральні
- зобов'язання перед собою
6. ЯКІ МОЖЛИВОСТІ ДАЄ МЕНІ СЬОГОДНІШНЕ ПОЛОЖЕННЯ
- Як я можу по-новому, у новому середовищі або за цих обставин використовувати те, що вмію
- У чому я можу спробувати свої сили, чим новим зайнятися
- Чому я можу навчитися (нової мови, нової професії, отримати нові навички...)
- На що зараз можу витратити час, що звільнився (якщо звільнився)
- Які корисні контакти та з ким я можу зав'язати, створити
- Які перспективи я можу отримати
- Що дає мені моє становище там, де я перебуваю
ЩО ДАЛІ? А далі ви
- аналізуєте всю інформацію
- вибираєте найкритичніші питання, які потрібно вирішити
- вибираєте можливості, якими зараз можна скористатися
- ставте короткострокові цілі з цих вибраних питань та можливостей
- створюєте покроковий план дій на найближчий тиждень-місяць (по кроках, по днях, по годинах)
- чітко дотримуйтеся його виконання
ВАЖЛИВО:
1. Відповідайте на запитання 1-6 письмово. З тим, що записано легше працювати, і це легше аналізувати
2. Не поспішайте. Присвятіть записи відповідей та аналізу кілька днів. Нехай мозок працює та шукає відповіді на запитання. Просто будьте свідком і записуйте додаткові відповіді або ідеї, що спонтанно прийшли, відразу, як вони виникли
3. Поки що не варто сильно орієнтуватися на майбутнє. Воно не визначене. Зараз ви можете спиратися на сьогодення та з нього будувати короткострокові плани.

Поради для життя у період невизначеності:
1.Відокремте продуктивні дії від непродуктивних. 
Йдеться про те, що допомагає або не допомагає вам переживати ситуацію. Наприклад, організувати дзвінок для компанії друзів, щоб  підтримати одне одного — продуктивна дія. Щоразу прокручувати в голові найгірші сценарії з можливих — непродуктивне. Неможливо завжди діяти раціонально, але спробуйте хоча б прагнути цього.

2.Продовжуйте щоденну рутину. 
Робота, домашні обов'язки, турбота про близьких — повсякденні дії допомагають психіці адаптуватися до світу, що змінився. На них можна спертися, коли здається, що довкола хаос. Навіть якщо цілий день хочеться тільки лежати — постарайтеся все ж таки піднімати себе і вчиняти хоча б мінімальні дії.

3.Практикуйте прийняття.
Прийняття ≠ смирення. Це усвідомлення того, в якій ситуації ми знаходимося зараз, і що ми відчуваємо з цього приводу. Воно рятує від залежностей, заперечення та витіснення емоцій. Саме з точки прийняття найкраще приймати рішення та вчиняти дії для свого майбутнього.

4.Не вірте кожній своїй думці.
Зараз техніка «Надавати раціональному аналізу всі свої думки» працює не так добре. Реальні приводи для тривоги є у кожного. І все ж таки не кожна думка, яка приходить вам на думку, реалістична. Якщо ви починаєте думати про те, що викликає паніку, — розгляньте цю думку з усіх боків. Якщо не виходить — обговоріть її з людиною, якій довіряєте, і яка зараз спокійніша.
5.Шукайте сенс
Мета, якої ви прагнете, надає сенс вашого життя і дає сили. Це те, на що можна спертися.

Матеріал опрацювали та подали працівники НМЦПССР
Джерело: http://surl.li/bozuj
                 http://surl.li/bparb

Немає коментарів:

Дописати коментар